Projekty

  

Assessing the potential of future maritime applications in the context of VDE (VHF Data Exchange System) JERICHO-VDES

Partner wiodący: European Space Agency

Program: Advanced Research in Telecommunications Systems 20 - Integrated Applications Promotion (ESA ARTES 20 - IAP)

Numer umowy: ESA Contract No. 4000120084/17/NL/NR

Skład konsorcjum:

  • creoTECH Instruments S.A. (lider konsorcium)
  • Akademia Morska w Gdyni
  • Excodus sp. z o.o.
  • Instytut Łączności – PIB

Skład zespołu projektowego z Akademii Morskiej w Gdyni:

  • mgr inż. Marcin Waraksa (Work Package Manager: WP02 Services Definition)

Budżet projektu: 150 000,00€ brutto

Wartość wydatków kwalifikowanych AMG:  40 000,00€ netto (49 200,00€ brutto)

Wartość dofinansowania: 100%

Termin realizacji projektu: Maj 2017– Kwiecień 2018

System Automatycznej Identyfikacji Statków (AIS) jest od kilku lat uznanym i efektywnym narzędziem zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi oraz jej monitorowania przez autoryzowane instytucje, wymaganym stosownym ustawodawstwem międzynarodowym jako obowiązkowe wyposażenie jednostek morskich podlegających Międzynarodowej Konwencji o Bezpieczeństwie Życia na Morzu (International Convention for the Safety of Life at Sea - SOLAS). Wraz z rosnącą rolą systemu AIS oraz nowymi wymaganiami stawianymi głównie przez administracje morskie, straże przybrzeżne oraz marynarki wojenne krajów posiadających własną infrastrukturę do agregacji i przetwarzania danych AIS na przestrzeni lat rozbudowano podstawowe funkcjonalności systemu AIS o nowe usługi, takie jak:

  • wprowadzenie transponderów klasy B instalowanych na jednostkach nie objętych konwencją SOLAS
  • monitoring rzeczywistego oznakowania nawigacyjnego (AtoN – Aids-to-Navigation)
  • implementacja wirtualnego oznakowania nawigacyjnego
  • wyposażenie radiopław EPIRB (Emergency Position-Indicating Radio Beacon) w nadajniki AIS (EPIRB-AIS)
  • wdrożenie transponderów AIS-SART

Innym, ważnym aspektem rozwoju systemu AIS stała się lawinowo rosnąca liczba binarnych dedykowanych wiadomości aplikacyjnych (Application Specific Messages - ASM) nie związanych bezpośrednio z podstawową funkcjonalnością systemu definiowaną w rekomendacjach Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego (International Telecommunication Union - ITU) oraz Międzynarodowego Stowarzyszenie Służb Oznakowania Nawigacyjnego  (International Association of Marine Aids to Navigation and Lighthouse Authorities – IALA).

Powyższe urządzenia i wiadomości doprowadziły do znacznego obciążenia interfejsu radiowego systemu AIS (VHF Data Link – VDL)  mającego destrukcyjny wpływ na stabilność działania systemu. Rosnące obciążenie VDL stało się bezpośrednią podstawą podjęcia prac nad definicją nowego systemu wymiany danych w morskim paśmie VHF. Trwający proces, mający za zadanie doprowadzenie, z jednej strony, od odciążenia VDL systemu AIS, a z drugiej do zapewnienia cyfrowej wymiany danych w trybie dupleksowym w relacjach ląd – statek, statek – statek czy też statek – satelita. Proces ten doprowadził on do powstania koncepcji systemu VHF Data Exchange System (VDES), którego integralną częścią stanie się system AIS.

Proponowany system wymiany danych w morskim paśmie VHF ma zintegrować funkcjonalność systemu AIS, ASM oraz VDE (VHF Data Exchange) jak i realizować w/w funkcje z wykorzystaniem segmentu satelitarnego. Wobec powyższego w VDES definiuje się dwa segmenty: naziemny (lądowy i statkowy) VDES-TER oraz satelitarny VDES-SAT. Istotą VDES jest realizacja zadań wynikających z wyodrębnienia dedykowanych wiadomości aplikacyjnych (ASM) z systemu AIS oraz stworzenie interfejsu wymiany danych pomiędzy statkami oraz statkami a służbami nadzoru i monitorowania ruchu morskiego. Główne wymagania które VDES musi spełniać przedstawiono poniżej:

  • Ochrona integralności AIS VDL - dotychczasowe kanały VHF AIS1 i AIS2 (87B oraz 88B – 161,975MHz i 162,025MHz odpowiednio)
  • Zwiększenie liczby monitorowanych transponderów statkowych będących w zasięgu poprzez przeniesienie komunikacji niekrytycznej oraz ASM do dedykowanych kanałów częstotliwościowych
  • Zwiększenie szybkości transmisji danych w morskim paśmie VHF oraz poprawę efektywności ASM poprzez łączenie kanałów przyległych

System VDES umożliwi dalszy rozwój aplikacji związanych bezpośrednio z bezpieczeństwem i ochroną żeglugi, ochroną środowiska morskiego i poprawą efektywności transportu morskiego. Wprowadzenie VDES umożliwi opracowanie i wdrożenie nowych usług implementujące koncepcję e-Nawigacji oraz szeregu innych usług dedykowanych.

Cel projektu: Celem projektu JERICHO-VDES jest opracowanie studium wykonalności i przygotowanie planu wdrożenia dwóch usług implementowanych, w będącym w fazie definicji segmencie kosmicznym systemu wymiany danych w morskim paśmie VHF - VHF Data Exchange System (VDES). W ramach projektu zdefiniowano i zaproponowano do wdrożenia dwie usługi:

  • Promulgacja wiadomości MSI (z uwzględnieniem obszarów podbiegunowych – w szczególności tzw. „przejścia północnego”)
  • Koordynacja operacji poszukiwawczo-ratowniczych poprzez wymianę schematów poszukiwań w rejonie operacji SAR

Prace projektowe – w szczególności specyfikacja wymagań użytkowników końcowych proponowanych usług, oraz ich późniejsza weryfikacja – były prowadzone we współpracy z krajowymi, zagranicznymi i międzynarodowymi podmiotami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo i ochronę żeglugi morskiej.


 

  

SAT-AIS-PL Phase A

Partner wiodący: European Space Agency

Program: Polish Industry Incentive Scheme – PLIIS

Numer umowy: ESA Contract No. 4000116953/16/NL/CBi

Skład konsorcjum:

  • Creotech Instruments S.A. (lider konsorcium)
  • Akademia Morska w Gdyni
  • Centrum Badań Kosmicznych – PAN
  • Instytut Łączności – PIB
  • Hertz Systems Sp. z o.o.
  • Atos Polska S.A.
  • Śląskie Centrum Naukowo-Technologiczne Przemysłu Lotniczego Sp. z o. o.

Skład zespołu projektowego z Akademii Morskiej w Gdyni:

  • mgr inż. Marcin Waraksa (Work Package Manager: WP2200.2 SAT-AIS Receiver)
  • dr inż. Piotr Kaczorek
  • dr inż. Krzysztof Januszewski

Budżet projektu: 200 000,00€ brutto

Wartość wydatków kwalifikowanych AMG:  24 754,00€ netto (30 447,42€ brutto)

Wartość dofinansowania: 100%

Termin realizacji projektu: Marzec 2016 – Lipiec 2017

Projekt ma na celu opracowanie, zbudowanie oraz umieszczenie na orbicie okołoziemskiej polskiego satelity systemu AIS wraz z naziemną stacją telemetrii, śledzenia i kontroli satelity TT&C (Telemetry, Tracking and Control) oraz interfejsem umożliwiającym dystrybucję, pozyskanych przez satelitę, danych do zdefiniowanych użytkowników końcowych.

Na SAT-AIS-PL składać się będzie satelita o masie około 40 kg z odbiornikiem sygnałów z transponderów AIS zainstalowanych na jednostkach morskich, transceivera systemu VDES (VHF Data Exchange System), naziemna stacja łączności, centrum kontroli lotu i sterowania oraz terminal danych AIS, który będzie udostępniany użytkownikom końcowym. Wszystkie naziemne elementy infrastruktury systemu zostaną zlokalizowane w Polsce.

Podstawowym zadaniem, za które bezpośrednio odpowiadają pracownicy KTM, jest projekt i realizacja satelitarnego odbiornika AIS oraz transceivera systemu VDES – stanowiący główny ładunek na pokładzie projektowanego satelity. Dodatkowo pracownicy KTM będą zaangażowani w opracowanie systemów łączności między satelitą a stacją naziemną oraz innymi, związanymi z planowaniem misji kosmicznej, zadaniami.


 

  

Future applications of the Satellite AIS System for Polish defence, security and public safety institutions POL SAT-AIS pre-feasibility study

Partner wiodący: European Space Agency

Program: Polish Industry Incentive Scheme – PLIIS

Numer umowy: ESA Contract No. 4000110818/14/NL/Cbi

Skład konsorcjum:

  • Instytut Łączności – PIB (lider konsorcium)
  • Akademia Morska w Gdyni
  • Centrum Badań Kosmicznych – PAN

Skład zespołu projektowego z Akademii Morskiej w Gdyni:

  • mgr inż. Marcin Waraksa (Technical Manager)

Budżet projektu: 29 550,00€ brutto

Wartość wydatków kwalifikowanych AMG:  8 100,00€ netto (9 963,00€ brutto)

Wartość dofinansowania: 100%

Termin realizacji projektu: Kwiecień 2014 – Czerwiec 2014

W dn. 01.05.2013 konsorcjum w składzie Instytut Łączności PIB (lider konsorcjum), Akademia Morska w Gdyni oraz Centrum Badań Kosmicznych złożyło wniosek projektowy w ramach programu ESA Polish Industry Incentive Scheme. W marcu 2014 przyznano grant w/w konsorcjum na realizację od 01.04.2014 projektu POL-SAT-AIS (wstępne studium wykonalności) i na dalsze prace nad polskim segmentem satelitarnym AIS. Studium to zostało pozytywnie zaopiniowane przez ESA  oraz przez Międzyresortowy Zespół ds. Polityki Kosmicznej w Polsce, które podjęły decyzję o kolejnym etapie prac pod nazwą SAT-AIS-PL i zleceniu ich konsorcjum przemysłowo-naukowemu, którego liderem od lutego 2015 roku jest spółka Creotech Instruments S.A.

W ramach Polskiej Inicjatywy SAT-AIS, we współpracą z Europejską Agencją Kosmiczną (ESA) pracownicy Katedry Telekomunikacji Morskiej realizują (w ramach konsorcjum Instytut Łączności, Akademia Morska w Gdyni oraz Centrum Badań Kosmicznych) wstępne studium wykonalności mające na celu stworzenie polskiego satelity (wraz z infrastrukturą naziemną - stacja TT&C - Telemetry, Tracking, and Command) zdolnego do detekcji i transmisji danych ze statkowych transponderów AIS. Przedmiotem opracowania jest satelita wyposażony w odbiorniki AIS, jak i dodatkowe instrumenty obserwacji Ziemi (radar o syntetycznej aperturze, środki obserwacji optycznej – zarówno w paśmie widzialnym, jak i w pasmie podczerwonym). Koniczność wyposażenia satelity w dodatkowe urządzenia obserwacji Ziemi wynika z koniczności weryfikacji sytuacji zobrazowania ruchu morskiego. Aktywność ta ma ogromne walory edukacyjne zarówno w zakresie uczestnictwa i prowadzenia projektów satelitarnych zgodnie z najwyższymi standardami jakościowymi narzucanymi przez ESA oraz organizacji i ożywienia tzw. przemysłu kosmicznego w Polsce 


 

  

EfficienSea - Efficient, Safe and Sustainable Traffic at Sea

Partner wiodący: European Union

Program: Baltic Sea Region Programme 2007-2013 (Projekt strategiczny i flagowy w programie)

Numer umowy: Contract No. 013

Skład konsorcjum:

  • Danish Maritime Authority (lider konsorcium)
  • Swedish Maritime Administration
  • Swedish Transport Agency
  • SSPA Sweden
  • Chalmers University of Technology
  • Finnish Transport Agency
  • Aalto University, School of Science and Technology
  • Kymenlaakso University of Applied Sciences
  • Norwegian Coastal Administration
  • County Council of Moere and Romsdal
  • Estonian Maritime Administration
  • Akademia Morska w Gdyni
  • Instytut Łączności – PIB
  • Instytut Morski w Gdańsku
  • Akademia Morska w Szczecinie
  • Urząd Morski w Gdyni

Skład zespołu projektowego z Akademii Morskiej w Gdyni:

  • dr inż. Jerzy Żurek (kierownik projektu z ramienia Akademii Morskiej w Gdyni)
  • mgr inż. Marcin Waraksa (zastępca kierownika projektu z ramienia Akademii Morskiej w Gdyni)

Budżet projektu: 7 691 870,00€

Wartość wydatków kwalifikowanych AMG:  285 522,00€ brutto

Wartość dofinansowania: 85%

Termin realizacji projektu: Październik  2008 – Styczeń 2012

Cel Projektu:

Celem projektu jest poprawa stanu środowiska Morza Bałtyckiego ze szczególnym uwzględnieniem ochrony środowiska i bezpieczeństwa żeglugi. Projekt obejmuje zagadnienia związane z zapewnieniem wydajnego i bezpiecznego, a tym samym, zrównoważonego transportu na Morzu Bałtyckim (m.in. edukację, planowanie przestrzenne, elektroniczną nawigację morską, analizę ryzyka i oceny zagrożeń, dynamiczne zarządzanie kryzysem).

Długoterminowe skutki projektu przewidziane są w następujący sposób:

  1. morski transport pasażerski i towarowy na Morzu Bałtyckim, powinien być bezpieczny i trwały w przyszłości. Aby to osiągnąć należy zminimalizować obciążenia nawigatorów i VTS operatorów jak i zmaksymalizować efektywność żeglugi morskiej
  2. zwiększenie kapitału ludzkiego w przemyśle morskim, ponieważ przemysł potrzebuje specjalistów w celu utrzymania i zwiększenia bezpieczeństwa i efektywności ruchu statków morskich w przyszłości.

Najważniejsze zadania zrealizowane przez Katedrę Telekomunikacji Morskiej w poszczególnych liniach zadaniach (Worka Package - WP):

WP1 Project management and administration

  • Współpraca z Kierownictwem Projektu w zakresie zarządzania oraz koordynowania realizacją zadań wewnątrz instytucji partnerskiej
  • Okresowa wymiana doświadczeń oraz reprezentowanie instytucji macierzystej na spotkaniach Management Board.

WP3 Competence and recruitment challenges

  • Realizacja zadań mająca na celu wykonania mapowania morskiego sektora gospodarki krajowej
  • Negocjacje umowy konsorcjalnej umożliwiającej stworzenie i prowadzenie wspólnego, międzynarodowego kierunku studiów (poziom magisterski) dynamicznie reagującego na zapotrzebowanie przedsiębiorstw sektora gospodarki morskiej.

WP4 e-Navigation

  • Określenie wymagań dla usług e-Nawigacji w zakresie jakości oraz minimalnej przepustowości łącza radiowego niezbędnej do zapewnienia ich dostępności w obszarze morza Bałtyckiego
  • Przygotowanie oraz realizacja dwóch kampanii pomiarowych (obszary Zatoki Gdańskiej, polskiego wybrzeża oraz cieśnin duńskich) z wykorzystaniem jednostki badawczej m/v Horyzont II
  • Badanie możliwości zastosowania dostępnych systemów oraz środków łączności na potrzeby e-Nawigacji (badane systemy: systemy łączności mobilnej 2G/3G; WiMax Mobile; Irydium; VHFData)
  • Analiza oraz prezentacja wyników pomiarów podczas konferencji „E-Navigation Underway 2012 - From a Bird's Perspective (2012-01-18 do 20; m/v Crown Seaways)
  • Publikacja wyników badań w formie artykułu pt. "Analiza pomiarów jakości i dostępności sieci komórkowych na morzu" – Przegląd Telekomunikacyjny i Wiadomości Telekomunikacyjne nr 4 2012r.

WP5 Vessel traffic data and maritime planning

  • Określenie metodologii definiowania zasięgu działania systemu Automatycznej Identyfikacji Statków (AIS)
  • Współpraca w zakresie przygotowania stosownych analiz numerycznych bazujących na modelach propagacyjnych zatwierdzonych przez ITU
  • Współpraca w zakresie zdefiniowania wymagań technicznych aplikacji wizualizującej zasięgi radiowe stacji bazowych systemu AIS – EAVDM
  • Przygotowanie oraz przeprowadzenie testów wersji alfa oraz beta aplikacji EAVDM w środowisku wirtualnym, ze szczególnym uwzględnieniem środowiska Linux.

Pliki do pobrania: 

Podmiot udostępniający: 

WE

Wytworzył informację:

P.Kaczorek
24.11.2018
Wprowadzenie:
P.Kaczorek 24.11.2018
Ostatnia modyfikacja:
P.Kaczorek 15.06.2019