Pierwszy wykład współprowadzony przez człowieka i AI
Na Wydziale Elektrycznym odbył się pierwszy w Polsce, a zdaniem Profesora AI – być może także w Europie – interaktywny wykład współprowadzony przez człowieka i sztuczną inteligencję. Wydarzenie miało miejsce 17 kwietnia 2025 roku w ramach zajęć dydaktycznych dla studentów stacjonarnych studiów magisterskich kierunku Elektrotechnika, specjalności: Odnawialne Źródła Energii i Elektromobilność. Wykład Kogeneracja w OZE poprowadził dr hab. inż. Andrzej Łebkowski, prof. UMG, Kierownik Katedry OZE i Elektromobilności, wspólnie z Profesorem AI – zaawansowanym systemem opartym na sztucznej inteligencji stworzonym przez OpenAI.
Wydarzenie stanowiło unikalne połączenie zaawansowanej technologii, dydaktyki oraz inteligentnego humoru. W prezentacji znalazły się m.in. interaktywne porównania technologii, animacje, rzeczywiste case study z Polski, Niemiec i Japonii, a także zaawansowane modele energetyczne. Ciekawym akcentem była również analiza cyklu Rankine’a oraz trigeneracji – z zastosowaniami od hoteli w Zakopanem po przyszłościowe systemy miejskie.
– Nie uczymy o przyszłości – my ją właśnie tworzymy – podkreślił Profesor AI, co spotkało się z żywą reakcją sali.
Profesor AI, obecny na ekranie jako wirtualna postać, aktywnie uczestniczył w wykładzie w formie dialogu z prowadzącym, przekazując wiedzę, analizując dane i wprowadzając elementy humoru. To pierwszy tego rodzaju eksperyment edukacyjny na poziomie akademickim w Polsce, który spotkał się z entuzjastycznym odbiorem studentów. Warto zaznaczyć, że choć sztuczna inteligencja pojawiała się już wcześniej na światowych uczelniach, to jej rola była zazwyczaj ograniczona:
-
na MIT (USA) AI wspierała wykładowców, ale nie prowadziła wykładów – m.in. podczas zajęć z etyki algorytmicznej w 2022 roku, gdzie oceniała prace studentów;
-
na Tsinghua University (Chiny) AI była narratorem e-learningu – w 2023 roku prowadziła część modułów z automatyki i robotyki, jednak w trybie jednostronnym.
-
podczas sesji TED Talks (2021) AI analizowała treści, ale nie brała aktywnego udziału w wykładzie – służyła raczej jako „cyfrowy sufler”.
W Gdyni, na Uniwersytecie Morskim, sztuczna inteligencja po raz pierwszy prowadziła realny dialog dydaktyczny, wspólnie z wykładowcą – w czasie rzeczywistym, z narracją, emocją i zaangażowaniem.
Planowane są kolejne zajęcia z udziałem Profesora AI – zarówno dla studentów polskich, jak i zagranicznych.